Mateřská škola a Speciálně pedagogické centrum Jihlava, příspěvková organizace

Předškolaček ukáže, co už všechno dokáže

Milé děti,

i když se teď nemůžeme vídat, učit se a procvičovat společně ve školce, trénujte doma s mamkou, taťkou, klidně i babičkou, dědou nebo starším sourozencem.

Využívejte pěkného počasí a choďte co nejvíce do přírody. Pozorujte přicházející jaro, ptáčky, napučené stromy, zelenající se trávu, hmyz… Povídejte si o změnách v přírodě, kam zmizel sníh, kde se vzaly první kytičky, jak se jmenují… Připomínejte si, jak se v přírodě chováme.

A nezapomeňte doma vyprávět, na co si vzpomenete ze školky -  co všechno se ve školce učíme, jak se sedí u stolu, když pracujeme, jaká dodržujeme pravidla a hlavně jak se k sobě navzájem chováme.

Pojďme nyní společně navštívit naši „obývákovou školku“ na téma: „Předškoláček ukáže, co už všechno dokáže“ aneb „Co máme umět před nástupem do první třídy“. 

Odkaz na MŠMT zde.

1. Pohádka Maxipes Fík ve škole

Úvodní pohádka je zvolena jako motivace pro následující činnosti.

Při sledování videa děti zapojí zrak a získají přesnější vizuální představu o školním prostředí. Všechny další činnosti jsou volně motivovány dějem. Děti mohou porovnat rozdíl mezi příběhem v pohádce a realitou.

Odkaz na youtube zde.

2. Hola, hola, škola volá! - veselá písnička o škole

Odkaz na youtube zde.

3. Vítání jara - básnička s pohybem

Haló, všichni vstávejte! (voláme, ruce u pusy)

Jaro opět vítejte. (máváme)

Celou zimu jste jen spali, (ruce pod hlavou, spíme)

Protáhněte svoje svaly. (cvičíme nad hlavou rukama)

Raz a dva a levá, pravá, (pochodujeme)

Rozcvička je vždycky zdravá. (upažujeme)

Tak už všichni vstávejte, (voláme)

Jaro opět vítejte. (máváme)

4. Grafomotorika

Obtáhni co nejpřesněji cestičky zvířátek, které nyní vylézají ze svých úkrytů… poznáváš je? Schválně se na procházce rozhlédni a zkus najít a pozorovat nějakého broučka, mravence, šnečka, včelku, …

Důležité! Je třeba, aby děti obtahovaly cestu jedním tahem, nepřerušovaly linii /čáru, nenavazovaly jednotlivé tahy, ale pracovaly po čáře plynule. Používejte obyčejnou tužku a dbejte na správné držení těla a tužky. Neúspěchy negumujte, každá snaha a práce se cení.

Odkaz pro rodiče jak správně procvičit ruku a držet tužku zde.

Pracovní list 1 najdete zde.

5. Zrakové vnímání

Pracovní list 2 najdete zde.

Pracovní list 3 najdete zde.

6. Prostorová orientace

Pracovní list 4 najdete zde

7. Matematické představy

Pracovní list 5 najde zde.

8. Logopedická říkadla - C, S, Z, Č, Š, Ž

  • Bonifác koupil tác, dal na tácek jitrnici,
  • Micka hupla na lavici, Bonifác má jen tác…
  • Cácorka capala cestičkou, pocákala ji celičkou.
  • Stojí, stojí stůl, na stole, je sůl. Stojí, stojí stodola, sto stehlíků, dokola. Stojí, stojí stupínek, na něm je sto semínek. Stojí, stojí stolístka, na sucho si nestýská. Stojí, stojí sto hostů, vystoupili u mostu.
  • Svišť sice svisle visel, zasvištěl, svist slyšel sysel.
  • Zalezl zajíc do zelí, zavolej na něj, Zdeňku!
  • Zavolal Zdeněk zajíce, zajíc je ze zelí venku!
  • Zebru zebou zuby, zubr se zas zubí. 
  • Já mám bič a káču, s bičem za ní skáču.
  • Zatočím ji do kolečka, uteče mi do dvorečka, švihnu bičem pod nožičku, uteče mi po chodníčku. Po chodníčku za vrata, moje káča kulatá.
  • Šišli-myšli, kam jsme přišli? Na šišatý vršíček, kde si špitá liška s myškou, prý jak strašně šišlá šnek.
  • Staré myši na semiši myší kaši koušou. Mladé myšky Micubišky cvičí myší šou. Hej!
  • Máša přišla ze školy, napíše si úkoly. Buď Vašíku tiše, Máša úkol píše.
  • Ať mě žene, jak mě žene, Božena mě nevyžene, ale já tu Boženu, možná pěkně proženu.
  • Žába žábě ukáže, že prý kuňkat dokáže. žabák, který v louži ležel, hned k těm žábám kuňkat běžel. 

9. Úkoly do přírody

Pracovní list 6 najdete zde.

10. Pracovní činnosti - inspirace

Pomůcky: papír, nůžky, barvy, fixy, pastelky, špejle – klacík, lepidlo – oboustranná lepicí páska, ruličky od toaletního papíru, provázky – tkaničky, bavlnky, drátky, pet víčka, vata, odličovací tampony a zkrátka cokoliv, co najdete například ve spižírně- luštěniny, těstoviny, rýže…

Ukázka aktivity 1 zde.

Ukázka aktivity 2 zde.

Ukázka aktivity 3 zde.

11. Hraje celá rodina - Kimovy hry - inspirace

Kimovy hry jsou všeobecně známé a hrají se v různých obměnách. Jsou hodně oblíbené a dalo by se říci, že i hodně užitečné, protože slouží k posilování (nejen) zrakové paměti, což je schopnost zapamatovat si to, co vidíme.

Pravidla si různě obměňujte, využijte vlastní fantazii a hlavně nezapomeňte zapojit celou rodinu! Hezkou zábavu!

Varianta 1

Na stůl položte různé předměty - jablko, klíče, gumu, pero apod. Nechejte dítěti chvíli na to, aby si vše prohlídlo. Pak předměty zakryjte hadrem a dítě vám musí vyjmenovat všechno, co si zapamatovalo.

Varianta 2

Na stůl opět položte různé předměty a zase nechte dítěti chvíli na to, aby si všech prohlídlo. Zakryjte je, dítě se otočí zády k vám a vy zatím vytáhněte jeden předmět a schovejte ho. Dítě musí uhádnout, která věc zmizela.

Varianta 3

Nachystejte si různé předměty a ukažte je dětem. Pak je vložte do neprůhledného pytlíku, tašky, kýble a děti po hmatu hádají, o kterou věc se jedná.

 

 

Přidáno 17. 3. 2021, autor: Eva Libánská

Poslat známému Poslat na e-mail   tisk Tisknout   ↑ Nahoru